Scop:
Politica de stat în domeniul educaţiei
(1) Educaţia reprezintă prima prioritate naţională şi factorul primordial al dezvoltării durabile a societăţii, bazată pe cunoaştere.
(2) Prin politica sa în domeniul educaţiei, statul asigură :
a) dreptul fundamental indispensabil pentru exercitarea celorlalte drepturi ale omului;
b) mecanismul principal al reproducerii şi dezvoltării capitalului uman;
c) realizarea idealului şi a obiectivelor educaţionale, formarea conştiinţei şi identităţii naţionale, promovarea valorilor general-umane şi a aspiraţiilor societăţii de integrare europeană.
Descriere
Sistemul de educaţie are următoarele funcţii de bază:
a) formarea dinamică, păstrarea, producerea şi transmiterea valorilor ştiinţei, culturii şi experienţei sociale;
b) satisfacerea şi corelarea cerinţelor educaţionale ale individului şi ale societăţii;
c) formarea potenţialului uman şi asigurarea calităţii vieţii şi bunăstării poporului;
d) dezvoltarea culturii naţionale, promovarea dialogului intercultural, a spiritului de toleranţă;
e) formarea competenţelor şi atitudinilor necesare pentru socializare şi realizare profesională.
Educaţia se întemeiază pe următoarele principii :
a) echitatea şi egalitatea de şanse la educaţie de calitate a oricărei persoane, pe parcursul întregii vieţi, fără deosebire de starea socială, rasă, sex, naţionalitate, limbă, origine etnică, religie sau apartenenţă politică;
b) asigurarea calităţii;
c) dezvoltarea anticipată a calităţii factorului uman ;
d) centrarea pe valorile general-umane, naţionale şi ştiinţifice universale;
e) relevanţa pentru necesităţile de dezvoltare personală şi social-economică;
f) învăţarea pe parcursul întregii vieţi;
g) centrarea pe cel ce învaţă;
h) interculturalitatea şi transculturalitatea;
i) laicitatea învăţămîntului.